Voor de niet-Facebookers - Reisverslag uit Infanta, Filipijnen van Willem Molema - WaarBenJij.nu Voor de niet-Facebookers - Reisverslag uit Infanta, Filipijnen van Willem Molema - WaarBenJij.nu

Voor de niet-Facebookers

Door: Willem Molema

Blijf op de hoogte en volg Willem

24 December 2013 | Filipijnen, Infanta

Deze berichten van de afgelopen dagen die ik op Facebook heb geplaatst zijn hier speciaal bestemd voor de niet facebookers.
Het is ook wat omslachtig en tijdrovend om hier wat foto's te plaatsen. Indien mogelijk dan zal ik dat nog doen,
Het is nu 24 december, en ik zit in het Best Western hotel in Cebu, gisteravond aangekomen. Ik zal hier tot 27 december blijven en dan per boot de oversteek maken naar het zuidelijke eiland Mindanao waar ik vorig jaar Jessa halbaar heb ontmoet, Ik zal eerst naar het stadje Iligan gaan, daarna naar Cagayan de Oro en Butuan City. Ik denk dat de steden Pagadian City en Davao niet haalbaar zijn omdat ze wat te ver uit de koers liggen.
Hierbij de verhalen van Facebook van de afgelopen dagen:

Beef kare kare smaakt niet verkeerd, maar het beroerde is dat mijn maag sinds vanmorgen in proteststaking is gegaan. En over het algemeen is het wel zo dat je de Filipijnen beter hun eigen eten kunt laten oppeuzelen. En dat is sowieso rijst, `s morgens, ` s middags en `s avonds...

Een avondje Cebu in het mooiste winkelcentrum van de Filipijnen Ayala mall in Cebu,

Ik zou zeggen: iedereen in Nederland een prettige kerst. Jullie hebben daar een voordeel: twee kerstdagen, ik heb er maar een...

Het was niet echt strandweer, het was maar 27 graden en bewolkt en regenachtig, maaar ik ben toch op een van de beroemdste stranden van de Filipijnen geweest, Alona Beach op het deel Panglao van het toeristeneiland Bohol. Morgen teerug naar Cebu om daar de kerst te 'vieren' en daarna door per boot naar Iligan City op het eiland Mindanao. De eerste drie van de zes weken hier zitten er nu op.

Even een kokosnootje plukken met de buurman Best lekker. Maar geen witte melk, gewoon kleurloos, smaakt zoet, niet echt naaar kokosnoot en de kokosnoot smaakt anders dan bij ons...

TWEEDE HULPPROJECT FILIPIJNEN.
Het tweede hulpproject dankzij mijn (facebook)vrienden en een aantal gulle gevers. De renovatie van een huis in het dorpje Canmaya Centro in de gemeente Sagbayan op het toeristeneiland Bohol (Filipijnen). Het huis is door de aardbeving van 15 oktober onbewoonbaar verklaard. Moeder en haar drie kinderen woonden tijdelijk in een tent en 5 dagen in een geitenhok. Nu wonen ze tijdelijk bij oma, moeder en drie kinderen in een bed. Haar huis zal met ons geld weer bewoonbaar worden gemaakt. Daarnaast zal de familie met kerst en de jaarwisseling herenigd zijn, omdat het geld voor de ''onbetaalbare'' reis van vader (opa) vanuit het zuidelijk gelegen Butuan naar Bohol door ons beschikbaar is gesteld. Samen met voedsel, andere levensbehoeeften en chocola voor de kinderen hebben we hartewensen van deze families kunnen vervullen. Er is vandaag in Canmaya Centro menig traantje weggepinkt en vele malen een ''thank you'' uitgesproken. De schade in deze streek, waar het episch centrum van de aardbeving was, is onvoorstelbaar groot. Kerken, het gemeentehuis van Sagbayan en kapitale villa's stortten als kaartenhuizen in elkaar. De woning van de burgemeester verdween helemaal van de aardbodem.

Dit gezin in Ormoc op het eiland Leyte, getroffen door de tyfoon begin november, wordt met hulp van mijn (facebook)vrienden binnenkort geholpen. Ze gaan van dakloos naar onder dak. Dank vrienden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Wie ben ik? Geboren op 3 maart 1952 in Veendam, woonachtig sinds 2001 in Oude Pekela, nu ongetrouwd, twee dochters die in 2012 respectievelijk 30 en 27 jaar oud waren. Heb 37 jaar gewerkt in de journalistiek (Dagblad van het Noorden) en sinds 2010 van beroep uitvaartspreker. Mag net als iedereen graag reizen en na mijn dagboeken van Kameroen (2010) en Aruba (2011) volgt nu een dagboek over de Filipijnen.

Actief sinds 12 Dec. 2012
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 40954

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 13 Januari 2014

Een bijzondere missie naar de Filipijnen

Landen bezocht: